Strefa AsystentaStrefa SenioraStrefa Klienta

7 RZECZY ZAPOBIEGAJĄCYCH UDAROWI

tłumaczenie z Harvard Womens Health Watch
Zapobieganie udarowi można rozpocząć już dziś. Chroń się i unikaj udaru mózgu, niezależnie od wieku i historii rodziny.

Co możesz zrobić, aby zapobiec udarowi mózgu? Wiek czyni nas bardziej podatnymi na udar, podobnie jak matka, ojciec lub inny bliski krewny, który miał udar.
Nie możesz cofnąć lat ani zmienić historii rodziny, ale istnieje wiele innych czynników ryzyka udaru, które możesz kontrolować - pod warunkiem, że jesteś ich świadomy. „Wiedza to potęga” - mówi dr Natalia Rost, profesor neurologii w Harvard Medical School i zastępca dyrektora Acute Stroke Service w Massachusetts General Hospital. „Jeśli wiesz, że określony czynnik ryzyka sabotuje twoje zdrowie i predysponuje Cię do wyższego ryzyka udaru, możesz podjąć kroki w celu złagodzenia skutków tego ryzyka”.
Jak zapobiegać udarowi
Oto siedem sposobów, aby dziś zacząć ograniczać ryzyko, aby uniknąć udaru, zanim uda się go uderzyć.
1. Obniż ciśnienie krwi
Wysokie ciśnienie krwi jest najpoważniejszym czynnikiem, podwajając lub nawet czterokrotnie zwiększając ryzyko udaru, jeśli nie jest kontrolowane. „Wysokie ciśnienie krwi ma największy wpływ na ryzyko udaru zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet” - mówi dr Rost. „Monitorowanie ciśnienia krwi i, leczenie, jeśli jest ono podwyższone, jest prawdopodobnie największą różnicą, jaką ludzie mogą zrobić ze zdrowiem swojego układu naczyniowego”.
Twój idealny cel: Utrzymaj ciśnienie krwi niższe niż 135/85.
Jak to osiągnąć:
• Zmniejsz ilość soli w diecie do nie więcej niż 1500 miligramów dziennie (około pół łyżeczki).
• Unikaj produktów o wysokim poziomie cholesterolu, takich jak hamburgery, sery i lody.
• Jedz 4 do 5 szklanek owoców i warzyw każdego dnia, jedną porcję ryb dwa do trzech razy w tygodniu i kilka porcji pełnych ziaren i niskotłuszczowego nabiału.
• Więcej ćwiczeń - co najmniej 30 minut aktywności dziennie i więcej, jeśli to możliwe.
• Rzuć palenie, jeśli palisz.
• W razie potrzeby weź leki na ciśnienie krwi.
2. Schudnij
Otyłość, a także związane z nią powikłania (w tym wysokie ciśnienie krwi i cukrzyca), zwiększają ryzyko udaru. Jeśli masz nadwagę, utrata zaledwie 5 kilogramów może mieć realny wpływ na ryzyko udaru mózgu.
Twój cel: chociaż idealny wskaźnik masy ciała (BMI) wynosi 25 lub mniej, może to nie być realistyczne. Współpracuj z lekarzem, aby stworzyć osobistą strategię odchudzania.
Jak to osiągnąć:
• Staraj się jeść nie więcej niż 1500 do 2000 kalorii dziennie (w zależności od poziomu aktywności i twojego BMI).
• Zwiększ ilość ćwiczeń, które wykonujesz podczas spacerów, gry w golfa lub gry w tenisa, i czyniąc aktywność częścią każdego dnia.
3. Ćwicz więcej
Ćwiczenia przyczyniają się do utraty wagi i obniżenia ciśnienia krwi, ale stanowią również samodzielny środek zmniejszający udar mózgu.
Twój cel: Ćwicz z umiarkowaną intensywnością przez co najmniej pięć dni w tygodniu.
Jak to osiągnąć:
• Codziennie po śniadaniu chodź po okolicy.
• Załóż klub fitness z przyjaciółmi.
• Podczas ćwiczeń osiągaj poziom, na którym ciężko oddychasz, ale nadal możesz mówić.
• Gdy tylko możesz, wejdź po schodach zamiast windy.
• Jeśli nie masz 30 kolejnych minut na ćwiczenia, podziel je na sesje od 10 do 15 minut kilka razy dziennie.
4. Jeśli pijesz - rób to z umiarem
Picie niewielkiej ilości alkoholu może zmniejszyć ryzyko udaru. „Badania pokazują, że jeśli spożywasz około jednego drinka dziennie, ryzyko może być niższe”, mówi dr Rost. „Gdy zaczniesz pić więcej niż dwa drinki dziennie, ryzyko gwałtownie rośnie”.
Twój cel: nie pij alkoholu a jeśli już pijesz, rób to z umiarem.
Jak to osiągnąć:
• Pij nie więcej niż jednego drinka dziennie dziennie (o zawartości 50 ml mocniejszego alkoholu).
• Jako swój pierwszy wybór pij czerwone wino, ponieważ zawiera ono resweratrol, który chroni serce i mózg.
• Obserwuj swoje porcje. Standardowy napój to 150 ml kieliszek wina, 350 ml piwa lub 50 ml kieliszek mocnego trunku.
5. Leczyć migotanie przedsionków
Migotanie przedsionków jest formą nieregularnego bicia serca, które powoduje tworzenie się skrzepów w sercu. Skrzepy te mogą następnie podróżować do mózgu, powodując udar. „Migotanie przedsionków niesie prawie pięciokrotne ryzyko udaru i należy je traktować poważnie” - mówi dr Rost.
Twój cel: Jeśli masz migotanie przedsionków, zrób to.
Jak to osiągnąć:
• Jeśli masz objawy, takie jak kołatanie serca lub duszność, skonsultuj się z lekarzem.
• Konieczne może być przyjęcie leku przeciwzakrzepowego (rozcieńczalnika krwi), takiego jak warfaryna (kumadyna) lub jeden z nowych bezpośrednio działających leków przeciwzakrzepowych w celu zmniejszenia ryzyka udaru związanego z migotaniem przedsionków. Lekarze mogą przeprowadzić Cię przez ten zabieg.
6. Lecz cukrzycę
Wysokie stężenie cukru we krwi z czasem uszkadza naczynia krwionośne, zwiększając prawdopodobieństwo tworzenia się w nich skrzepów.
Twój cel: Kontroluj poziom cukru we krwi.
Jak to osiągnąć:
• Monitoruj poziom cukru we krwi zgodnie z zaleceniami lekarza.
• Stosuj dietę, ćwiczenia i leki, aby utrzymać poziom cukru we krwi w zalecanym zakresie.
7. Rzuć palenie
Palenie przyspiesza tworzenie się skrzepów na kilka różnych sposobów. Zagęszcza twoją krew i zwiększa ilość płytki w tętnicach. „Wraz ze zdrową dietą i regularnymi ćwiczeniami, rzucenie palenia jest jedną z najpotężniejszych zmian stylu życia, które pomogą znacznie zmniejszyć ryzyko udaru mózgu” - mówi dr Rost.
Twój cel: Rzuć palenie.
Jak to osiągnąć:
• Poproś lekarza o radę w sprawie najbardziej odpowiedniego sposobu na rzucenie palenia.
• Stosuj pomoce do rzucania palenia, takie jak pigułki lub plastry nikotynowe, porady lub leki.
• Nie poddawaj się Większość palaczy potrzebuje kilku prób rzucenia palenia. Zobacz każdą próbę jako zbliżającą cię o krok do pokonania nawyku.


Zidentyfikuj udar F-A-S-T (tłum. Szybko)
Zbyt wiele osób ignoruje objawy udaru mózgu, ponieważ zastanawiają się, czy ich objawy są prawdziwe. „Moje zalecenie brzmi: nie czekaj, jeśli masz jakieś niezwykłe objawy” - radzi dr Rost. Słuchaj swojego ciała i ufaj instynktowi. Jeśli coś jest nie tak, natychmiast uzyskaj profesjonalną pomoc. ”
National Stroke Association stworzył łatwy akronim, aby pomóc ci zapamiętać i oznaczyć objawy udaru mózgu. Wytnij ten obraz i umieść go w lodówce, aby ułatwić korzystanie z niego.

Objawy udaru obejmują:
• słabość po jednej stronie ciała
• drętwienie twarzy
• niezwykły i silny ból głowy
• utrata wzroku
• drętwienie i mrowienie
• niepewny chód.

Wróć do listy
Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij