Strefa AsystentaStrefa SenioraStrefa Klienta

GIMNASTYKA M??ZGU WED?UG DR DENNISONA

Metoda Dennison czyli Kinezjologia Edukacyjna (Edu-K) to powsta??a w latach 1976-1980 metoda terapii i twórczej pracy z dzie?mi oparta na znajomo??ci wp??ywu wzorców ruchu na obszary mózgu odpowiedzialne za pami?? i zdolno??? uczenia si?. Znana tak??e jako Gimnastyka Mózgu (The Brain Gym®). Zasady treningu przypominaj? metody stosowane w rehabilitacji ruchowej i rekonwalescensji przywracaj?cej funkcje ??yciowe, ruchowe i sprawno??ci umys??owe.

Kinezjologia (gr. kinesis – porusza? si? i logos – uczy? si?) jest ga???zi? nauki zajmuj?c? si? ruchem. Kinezjologia jest nowoczesn? nauk? interdyscyplinarn?, korzysta z takich dziedzin jak: biologia, chemia, historia, fizyka, biofizyka, psychologia i socjologia. G??ówne cele kinezjologii to:

 * zrozumienie psychologicznych i fizjologicznych reakcji ludzkiego organizmu na krótkotrwa??y i bardzo intensywny wysi??ek fizyczny;
* poznanie ró??nych form adaptacji organizmu ludzkiego na chroniczn? lub d??ugotrwa??? aktywno??? fizyczna;
* zrozumienie mechaniki ruchu i opisanie jej cech;
* badanie procesów kontroluj?cych ruch i czynników wp??ywaj?cych na nabywanie zdolno??ci motorycznych;
* wyja??nienie psychologicznych efektów fizycznej aktywno??ci na ludzkie zachowanie;

Kinezjologia Edukacyjna wykorzystuje proste ?wiczenia fizyczne opracowane w taki sposób aby zintegrowa? prac? cia??a i umys??u. Gdy mózg jest w stanie równowagi, o??ywaj? naturalne mechanizmy, przywracaj?ce harmoni? funkcjonowania.

Wszystko, co proste najcz???ciej jest genialne. Osoby ?wicz?ce systematycznie zestawami ?wicze?? osi?gaj? zdumiewaj?ce efekty rozwijaj?ce zdolno??ci i umiej?tno??ci, ale równie?? koryguj? deficyty (m.in. nadpobudliwo???, koncentracj? uwagi, koordynacj? cia??a i umys??u, pami??, dysleksj? w szerokim znaczeniu). Nie mo??na si? jednak czarowa?, ??eby osi?ga? efekty trzeba ?wiczy? systematycznie konsekwentnie i czasem d??ugo (cho? naprawd? po miesi?cu systematycznej pracy wida? pierwsze efekty).Skuteczno??? Metody Dennisona ma swoje proste uzasadnienie. Ruch to ??ród??o zdrowia – jak powszechnie wiadomo – a je??li jest to ruch, który powoduje pozytywne zmiany w centralnym systemie nerwowym (odsy??am do ksi???ki „Zmy??lne ruchy” Carla Hannaford), to nic wi?cej powiedzie? nie trzeba.

Mózg bardzo precyzyjnie wspó??pracuje z cia??em. Przez impulsy w uk??adzie nerwowym informacja dociera do wszystkich zak?tków organizmu. Jednocze??nie o??rodki znajduj?ce si? w lewej pó??kuli mózgu zawiaduj? praw? stron? naszego cia??a, a o??rodki z prawej pó??kuli – kieruj? jego lew? pó??kul?. Gdy wykonujemy ruch lew? nog?, impuls nerwowy dociera do prawej pó??kuli; w przypadku ruchu praw? r?k? – dochodzi on do pó??kuli lewej. Je??li natomiast na przemian wykonujemy ruchy lew? nog? oraz praw? r?k? i jeste??my przy tym w stanie utrzyma? równowag?, dochodzi do szybkiego prze???czania prawej i lewej pó??kuli. Tworz? si? nowe po???czenia nerwowe, a stare, ju?? istniej?ce, udra??niaj? si? i umacniaj?. W ten sposób nast?puje lepsza integracja pracy obu pó??kul mózgu. W rezultacie jego cz???? intuicyjna zaczyna lepiej wspó??pracowa? z cz???ci? analityczn?. Lewe ucho mo??e dobrze wspó??dzia??a? z prawym, a oko z lewym.

Okazuje si?, ??e ilo??? po???cze?? mi?dzy lew? i praw? pó??kul? mózgu jest bardzo istotna dla procesów uczenia si?. Dzia??ania kinezjologii edukacyjnej powoduj? do??? szybkie i d??ugotrwa??e zmiany, poprzez rzeczywiste budowanie powi?za?? nerwowych w obr?bie mózgu i cia??a, dzi?ki czemu uczenie przebiega szybciej, efektywniej, a co wa??niejsze – bezstresowo.

Dennison odkry??, ??e funkcje mózgu ludzkiego s? trójwymiarowe tak, ??e stanowi? ca??o???. Proces kszta??cenia mo??e by? mi??y i przyst?pny, pod warunkiem, ??e zostanie poprowadzony wielowymiarowo:

  • wymiar lateralizacji (lewa i prawa pó??kula mózgu)
  • wymiar koncentracji (pie?? mózgu i p??at czo??owy)
  • wymiar stabilno??ci (system limbiczny)

Metoda Dennisona mo??e dawa? nast?puj?ce efekty:

  • usuwa? blokady ukryte w naszym ciele,
  • wprowadza? cia??o i umys?? w stan optymalny do przyswajania wiedzy równowa???c wymiar lateralno??ci, koncentracji, stabilno??ci.

Poni??ej prezentujemy zestaw ?wicze?? gimnastyki mózgu :

I. Podstawowy schemat ?wicze?? wprowadzaj?cych,
II. ?wiczenia na przekraczanie linii ??rodka,
III. ?wiczenia energetyzuj?ce.

PODSTAWOWY SCHEMAT ?WICZE?? WPROWADZAJ?CYCH

  1. Picie wody
    Woda jest czynnikiem energetyzuj?cym, jest niezb?dna do prawid??owego funkcjonowania uk??adu limbicznego. Woda aktywizuje mózg dla elektrycznych i chemicznych reakcji mi?dzy mózgiem a uk??adem nerwowym-poprawia umiej?tno??ci szkolne i ogólno??yciowe.
    Codziennie nale??y pi? tyle szklanek wody ile wskazuje wzór: Waga cia??a/11
  2. Ruchy naprzemienne
    ?wiczenia te powinny by? stosowane w ci?gu dnia mo??liwie jak najcz???ciej i w urozmaicony sposób. Oto przyk??ady ?wicze?? naprzemiennych:
    Krzy??owanie wyprostowanych ramion przed klatk? piersiow? tak, aby na zmian? wy??ej by??a r?ka lewa potem prawa.
    Dotykanie lew? d??oni? prawego ??okcia i odwrotnie.
    Dotykanie lew? d??oni? prawego ucha i odwrotnie.
    Dotykanie lew? d??oni? prawego kolana i odwrotnie, itp.
    Ruchy naprzemienne – poprawa pisania, s??uchania, czytania i rozumienia, koordynacja ruchowa lewej i prawej strony cia??a, wzmocnienia oddechu, wzrost energii.
  3. Punkty na my??lenie
    Jedn? r?ka- najlepiej palcem wskazuj?cym i kciukiem- masuj punkty (mi?kkie miejsca, do??ki pod obojczykami z lewej i prawej strony klatki piersiowej), a drug? r?k? po??ó?? na p?pku.
    Czas ?wiczenia oko??o 2 minut.
    Punkty na my??lenie – przekazanie informacji od prawej pó??kuli do lewej po??owy cia??a i odwrotnie, stymulacja aorty, zwi?kszenie potoku elektromagnetycznej energii, likwiduje odwracanie liter i cyfr, prawid??owo uk??ada cia??o podczas czytania.
  4. Pozycja Cook`a
    Sta?? lub usi?d??, skrzy??uj nogi w kostkach, wyci?gnij r?ce przed siebie i przekr?? d??onie grzbietami do siebie tak, by kciuki skierowane by??y w dó??. Teraz prze??ó?? jedn? r?k? przed drug? tak by d??onie dotyka??y si? wewn?trznymi stronami (kciuki s? nadal skierowane w dó??), skrzy??uj palce d??oni, zegnij r?ce w ??okciach i oprzyj r?ce na piersi. Zamknij oczy, czubek j?zyka po??ó?? na podniebieniu. Oddychaj swobodnie.
    Czas ?wiczenia oko??o 2 minut. Zwalniamy j?zyk, nogi, r?ce swobodnie opuszczamy.
    Pozycja Cook`a – emocjonalna stabilno???, „uziemienie”, zwi?kszenie uwagi, swobodny ruch ko??ci czaszki, wyra??ne s??yszenie, mowa, pisanie prac kontrolnych.

?WICZENIA NA PRZEKRACZANIE LINII ??RODKA

  1. Leniwe ósemki dla oczu
    Sta?? (je??eli zdarzaj? Ci si? zaburzenia rónowagi, to wygodnie usi?d??). Wyci?gnij przed siebie lew? r?k?, zaci??nij pi???? a kciuk skieruj do góry, rysuj kciukiem w powietrzu po kszta??cie po??o??onej ósemki (znaku niesko??czono??ci) wodz?c oczami za r?k?- g??owa nieruchomo. Ruch zaczynaj zawsze w lewo do góry. Powtórz to samo praw? r?k? a potem obiema r?koma jednocze??nie.
    Leniwe ósemki – koordynacja wzroku, obwodowe widzenie, aktywizacja mózgu dla przekraczania ??rodkowej wizualnej linii, integracja pó??kul mózgowych, mechanizm czytania (ruch oczu z lewej do prawej), rozpoznawanie znaków przy pisaniu, czytanie ze zrozumieniem.
  2. Pozycja Dennisona

Palce z???cz opuszkami, stopy ustaw równolegle do siebie, oddychaj lu??no i g???boko. Pozosta?? w tej pozycji ok. 1 minut?.

?wiczenie poprawia:

  • S??uchanie
  • Pewno??? siebie
  • Rozlu??nienie
  • Pozytywne nastawienie

 

  1. S??o??

Wyci?gnij lew? r?k? w przód, grzbietem d??oni do góry, g??ow? po??ó?? na ramieniu wyci?gni?tej r?ki, nogi w kolanach lekko ugi?te, ma??y rozkrok (je??eli zdarzaj? Ci si? zaburzenia rónowagi, to wygodnie usi?d??). Rysuj r?k? w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Ca??e cia??o prostuj. nast?pnie to samo z praw? r?k?. Pami?taj, ??e kierunek pisania w lewo do góry.
S??o?? – stymulacja mowy wewn?trznej, twórcze my??lenie, s??uchanie w??asnego g??osu, rozwój pami?ci d??ugoterminowej, zintegrowane widzenie, s??yszenie i ruch; mowa, pismo, zapami?tywanie.

  1. Leniwa ósemka alfabetyczna
    Najpierw narysuj kilka leniwych ósemek a potem wpisz w kszta??t le???cej ósemki ma??e litery alfabetu, zachowuj?c kierunek w lewo do góry.
    Alfabetyczne ósemki – zasady pisowni, twórcze pisanie, koordynacja „r?ka – oko”, rozpoznawanie i kodowanie symboli, zdolno??ci manualne, precyzja ruchów, ortografia.
  2. Sowa

Jedn? r?k? chwy? mocno mi???nie barku, g??ow? powoli odwracaj w lewo a potem w prawo, podbródek trzymaj prosto. G??ow? si?gaj maksymalnie w prawo i w lewo, aby rozlu??ni? mi???nie szyjne. Zrób wdech, gdy g??owa jest w skrajnym po??o??eniu tu gdzie r?ka trzyma rami?, wydech w czasie obrotu g??owy.
Powtórz trzymaj?c drug? r?k? drugie rami?.

Sowa – przekraczanie ??rodkowej audialnej linii (uwag? s??uchow?, percepcj? i pami??), s??uchanie w??asnego g??osu, doskonalenie dialogu wewn?trznego, rozwój lu??nego ruchu oczu, s??uchanie ze zrozumieniem, mow? i ustny komunikat, matematyczne wyliczenia, pami??, praca z komputerem.

  1. Aktywna r?ka
    Podnie?? r?k? do góry, chwy? j? drug? r?k?. Podniesiona r?ka stawia opór r?ce trzymaj?cej na wydechu w czterech kierunkach: w stron? g??owy, do przodu, do ty??u, od ucha. Powtórz wszystko zmieniaj?c r?ce.
    Aktywna r?ka – rozwój wyra??nej mowy i j?zykowych zdolno??ci, rozlu??nianie przepony, koordynacja „r?ka-oko”, kaligrafia, zasady pisowni, twórcze pisanie
  2. Kobra
    Usi?d??, oprzyj d??onie na stole, trzymaj plecy rozlu??nione, zacznij oddycha? tak jakby „od podstawy kr?gos??upa”. Skup si? na oddechu tak jakby by?? ??ród??em twej si??y (a nie prac? mi???ni).
    Kobra – przekraczanie ??rodkowej linii cia??a, rozlu??nienie centralnego uk??adu nerwowego, obuoczne widzenie, zgodna praca obojga oczu, s??uchanie ze zrozumieniem, umiej?tno??ci mowy, kontrola motoryki precyzyjnej.

III. ?WICZENIA ENERGETYZUJ?CE

  1. Kapturek my??liciela

Du??ymi palcami i kciukiem chwy? ma????owin? uszn? i masuj j? (odci?gaj?c do ty??u i ??ciskaj?c). Masa?? zaczynaj od góry i przesuwaj si? w dó?? do p??atka ucha.
Kapturek my??liciela – przekraczanie ??rodkowej audytywnej Unii (maj?cej zwi?zek z uwag? s??uchow?, rozpoznawaniem, rozró??nianiem, percepcj?, pami?ci?), s??uchanie w??asnego g??osu w czasie mówienia, dobrej pracy pami?ci krótkoterminowej, doskonalenie dialogu wewn?trznego, zgodnego s??uchania obydwoma uszami, s??uchanie ze zrozumieniem, wyst?pienia publiczne, ??piew, gra na instrumencie.

  1. Energetyczne ziewanie

Dotknij ko??cami palców miejsca na z?bach tu?? przed miejscem gdzie ???czy si? dolna szcz?ka z górn?, masuj te miejsce, lekko otwórz usta, wyobra?? sobie, ??e ziewasz.
Energetyczne ziewanie – percepcja sensoryczna, motoryczne funkcje oczu i mi???ni, odpowiadaj?cych za d??wi?k i ??ucie, procesy utleniania w organizmie, uwaga i percepcja wzrokowa, komunikacja, umiej?tno??? wybierania potrzebnej informacji, g??o??ne czytanie, twórcze pisanie, wyst?pienia publiczne.

  1. Oddychanie przeponowe
    Zrób wdech nosem. Najpierw oczy??? p??uca, robi?c krótkie wydechy przez zaci??ni?te wargi (wyobra?? sobie, ??e chcesz utrzyma? piórko w powietrzu). Po tym wydech mo??esz robi? nawet nosem. Po??ó?? r?ce na brzuchu, na wdechu r?ce podnosz? si? a na wydechu opuszczaj? si?. Zrób wdech i licz do trzech, zatrzymaj oddech na trzy sekundy, wydychaj licz?c do trzech, znowu zatrzymaj oddech na trzy sekundy. Powtórz ca??o??? jeszcze raz.
    Oddychanie przeponowe – rozlu??nienie centralnego uk??adu nerwowego, ustalenie rytmu ruchów ko??ci czaszki; czytanie, g??o??ne czytanie mowa.
  2. Punkty pozytywu

Dotknij lekko ko??cami palców punktów, które znajduj? si? na czole, bezpo??rednio nad oczami, równo po ??rodku mi?dzy lini? w??osów a brwiami.
Punkty pozytywne – wzmocnienie czo??owych cz???ci mózgu, os??abienie reakcji odruchów wymuszonego dzia??ania, pozytywny wp??yw na procesy nauki pisania, matematyki, pami?ci d??ugoterminowej.

  1. Punkty uziemienia
    Ko??cami palców jednej r?ki dotknij brody pod doln? warg?, a palce drugiej r?ki po??ó?? na górnej cz???ci ko??ci ??onowej. Patrz w dó?? (na pod??og?).
    Punkty uziemienia – praca w polu ??rodkowym, stabilno???, uziemienie (wodzenie oczami w dole dla rozwoju umiej?tno??ci widzenia z bliska), umiej?tno??ci organizacyjne (ruch oczu w pionie i poziomie), umiej?tno??? nie gubienia wierszy i kolumn w czasie czytania, pisanie i prace matematyczne.
  2. Punkty równowagi
    Jedn? r?k? po??ó?? na wg???bieniu u podstawy czaszki za uszami a drug? na p?pku. Zmie?? po??o??enie r?k.
    Punkty równowagi – pobudzenie i koncentracja ??wiadomo??ci, podejmowanie decyzji, rozlu??nienie napi?cia przy ruchu szcz?k i ko??ci czaszki, rozumienie podtekstu napisanego „mi?dzy wierszami”, punktu widzenia autora tekstu, krytyczna ocena i podejmowanie decyzji, umiej?tno??? rozró??niania przy pisaniu i matematyce.
  3. Punkty przestrzeni
    Ko??cami palców jednej r?ki dotknij miejsca mi?dzy górn? warg? a nosem, drug? r?k? po??ó?? tu?? powy??ej ko??ci ??onowej. Wzrok skieruj do góry. Zamie?? r?ce.
    Punkt przestrzeni – zdolno??ci pracy w polu ??rodkowym, rozlu??nienie centralnego uk??adu nerwowego, percepcja g???boko??ci wyobra??enia, zdolno??ci widzie? blisko i daleko, umiej?tno??ci organizacyjne, skupienie na zadaniu.

Wi?kszo??? ?wicze?? mo??na wykonywa? w pozycji równie?? siedz?cej.

/autor:Difra, ??ród??o:ipon.pl/

 

Wróć do listy
Strona korzysta z plików cookies w celach statystycznych zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij