Metoda Dennison czyli Kinezjologia Edukacyjna (Edu-K) to powsta??a w latach 1976-1980 metoda terapii i twórczej pracy z dzie?mi oparta na znajomo??ci wp??ywu wzorców ruchu na obszary mózgu odpowiedzialne za pami?? i zdolno??? uczenia si?. Znana tak??e jako Gimnastyka Mózgu (The Brain Gym®). Zasady treningu przypominaj? metody stosowane w rehabilitacji ruchowej i rekonwalescensji przywracaj?cej funkcje ??yciowe, ruchowe i sprawno??ci umys??owe.
Kinezjologia (gr. kinesis – porusza? si? i logos – uczy? si?) jest ga???zi? nauki zajmuj?c? si? ruchem. Kinezjologia jest nowoczesn? nauk? interdyscyplinarn?, korzysta z takich dziedzin jak: biologia, chemia, historia, fizyka, biofizyka, psychologia i socjologia. G??ówne cele kinezjologii to:
* zrozumienie psychologicznych i fizjologicznych reakcji ludzkiego organizmu na krótkotrwa??y i bardzo intensywny wysi??ek fizyczny;
* poznanie ró??nych form adaptacji organizmu ludzkiego na chroniczn? lub d??ugotrwa??? aktywno??? fizyczna;
* zrozumienie mechaniki ruchu i opisanie jej cech;
* badanie procesów kontroluj?cych ruch i czynników wp??ywaj?cych na nabywanie zdolno??ci motorycznych;
* wyja??nienie psychologicznych efektów fizycznej aktywno??ci na ludzkie zachowanie;
Kinezjologia Edukacyjna wykorzystuje proste ?wiczenia fizyczne opracowane w taki sposób aby zintegrowa? prac? cia??a i umys??u. Gdy mózg jest w stanie równowagi, o??ywaj? naturalne mechanizmy, przywracaj?ce harmoni? funkcjonowania.
Wszystko, co proste najcz???ciej jest genialne. Osoby ?wicz?ce systematycznie zestawami ?wicze?? osi?gaj? zdumiewaj?ce efekty rozwijaj?ce zdolno??ci i umiej?tno??ci, ale równie?? koryguj? deficyty (m.in. nadpobudliwo???, koncentracj? uwagi, koordynacj? cia??a i umys??u, pami??, dysleksj? w szerokim znaczeniu). Nie mo??na si? jednak czarowa?, ??eby osi?ga? efekty trzeba ?wiczy? systematycznie konsekwentnie i czasem d??ugo (cho? naprawd? po miesi?cu systematycznej pracy wida? pierwsze efekty).Skuteczno??? Metody Dennisona ma swoje proste uzasadnienie. Ruch to ??ród??o zdrowia – jak powszechnie wiadomo – a je??li jest to ruch, który powoduje pozytywne zmiany w centralnym systemie nerwowym (odsy??am do ksi???ki „Zmy??lne ruchy” Carla Hannaford), to nic wi?cej powiedzie? nie trzeba.
Mózg bardzo precyzyjnie wspó??pracuje z cia??em. Przez impulsy w uk??adzie nerwowym informacja dociera do wszystkich zak?tków organizmu. Jednocze??nie o??rodki znajduj?ce si? w lewej pó??kuli mózgu zawiaduj? praw? stron? naszego cia??a, a o??rodki z prawej pó??kuli – kieruj? jego lew? pó??kul?. Gdy wykonujemy ruch lew? nog?, impuls nerwowy dociera do prawej pó??kuli; w przypadku ruchu praw? r?k? – dochodzi on do pó??kuli lewej. Je??li natomiast na przemian wykonujemy ruchy lew? nog? oraz praw? r?k? i jeste??my przy tym w stanie utrzyma? równowag?, dochodzi do szybkiego prze???czania prawej i lewej pó??kuli. Tworz? si? nowe po???czenia nerwowe, a stare, ju?? istniej?ce, udra??niaj? si? i umacniaj?. W ten sposób nast?puje lepsza integracja pracy obu pó??kul mózgu. W rezultacie jego cz???? intuicyjna zaczyna lepiej wspó??pracowa? z cz???ci? analityczn?. Lewe ucho mo??e dobrze wspó??dzia??a? z prawym, a oko z lewym.
Okazuje si?, ??e ilo??? po???cze?? mi?dzy lew? i praw? pó??kul? mózgu jest bardzo istotna dla procesów uczenia si?. Dzia??ania kinezjologii edukacyjnej powoduj? do??? szybkie i d??ugotrwa??e zmiany, poprzez rzeczywiste budowanie powi?za?? nerwowych w obr?bie mózgu i cia??a, dzi?ki czemu uczenie przebiega szybciej, efektywniej, a co wa??niejsze – bezstresowo.
Dennison odkry??, ??e funkcje mózgu ludzkiego s? trójwymiarowe tak, ??e stanowi? ca??o???. Proces kszta??cenia mo??e by? mi??y i przyst?pny, pod warunkiem, ??e zostanie poprowadzony wielowymiarowo:
Metoda Dennisona mo??e dawa? nast?puj?ce efekty:
Poni??ej prezentujemy zestaw ?wicze?? gimnastyki mózgu :
I. Podstawowy schemat ?wicze?? wprowadzaj?cych,
II. ?wiczenia na przekraczanie linii ??rodka,
III. ?wiczenia energetyzuj?ce.
PODSTAWOWY SCHEMAT ?WICZE?? WPROWADZAJ?CYCH
?WICZENIA NA PRZEKRACZANIE LINII ??RODKA
Palce z???cz opuszkami, stopy ustaw równolegle do siebie, oddychaj lu??no i g???boko. Pozosta?? w tej pozycji ok. 1 minut?.
?wiczenie poprawia:
Wyci?gnij lew? r?k? w przód, grzbietem d??oni do góry, g??ow? po??ó?? na ramieniu wyci?gni?tej r?ki, nogi w kolanach lekko ugi?te, ma??y rozkrok (je??eli zdarzaj? Ci si? zaburzenia rónowagi, to wygodnie usi?d??). Rysuj r?k? w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Ca??e cia??o prostuj. nast?pnie to samo z praw? r?k?. Pami?taj, ??e kierunek pisania w lewo do góry.
S??o?? – stymulacja mowy wewn?trznej, twórcze my??lenie, s??uchanie w??asnego g??osu, rozwój pami?ci d??ugoterminowej, zintegrowane widzenie, s??yszenie i ruch; mowa, pismo, zapami?tywanie.
Jedn? r?k? chwy? mocno mi???nie barku, g??ow? powoli odwracaj w lewo a potem w prawo, podbródek trzymaj prosto. G??ow? si?gaj maksymalnie w prawo i w lewo, aby rozlu??ni? mi???nie szyjne. Zrób wdech, gdy g??owa jest w skrajnym po??o??eniu tu gdzie r?ka trzyma rami?, wydech w czasie obrotu g??owy.
Powtórz trzymaj?c drug? r?k? drugie rami?.
Sowa – przekraczanie ??rodkowej audialnej linii (uwag? s??uchow?, percepcj? i pami??), s??uchanie w??asnego g??osu, doskonalenie dialogu wewn?trznego, rozwój lu??nego ruchu oczu, s??uchanie ze zrozumieniem, mow? i ustny komunikat, matematyczne wyliczenia, pami??, praca z komputerem.
III. ?WICZENIA ENERGETYZUJ?CE
Du??ymi palcami i kciukiem chwy? ma????owin? uszn? i masuj j? (odci?gaj?c do ty??u i ??ciskaj?c). Masa?? zaczynaj od góry i przesuwaj si? w dó?? do p??atka ucha.
Kapturek my??liciela – przekraczanie ??rodkowej audytywnej Unii (maj?cej zwi?zek z uwag? s??uchow?, rozpoznawaniem, rozró??nianiem, percepcj?, pami?ci?), s??uchanie w??asnego g??osu w czasie mówienia, dobrej pracy pami?ci krótkoterminowej, doskonalenie dialogu wewn?trznego, zgodnego s??uchania obydwoma uszami, s??uchanie ze zrozumieniem, wyst?pienia publiczne, ??piew, gra na instrumencie.
Dotknij ko??cami palców miejsca na z?bach tu?? przed miejscem gdzie ???czy si? dolna szcz?ka z górn?, masuj te miejsce, lekko otwórz usta, wyobra?? sobie, ??e ziewasz.
Energetyczne ziewanie – percepcja sensoryczna, motoryczne funkcje oczu i mi???ni, odpowiadaj?cych za d??wi?k i ??ucie, procesy utleniania w organizmie, uwaga i percepcja wzrokowa, komunikacja, umiej?tno??? wybierania potrzebnej informacji, g??o??ne czytanie, twórcze pisanie, wyst?pienia publiczne.
Dotknij lekko ko??cami palców punktów, które znajduj? si? na czole, bezpo??rednio nad oczami, równo po ??rodku mi?dzy lini? w??osów a brwiami.
Punkty pozytywne – wzmocnienie czo??owych cz???ci mózgu, os??abienie reakcji odruchów wymuszonego dzia??ania, pozytywny wp??yw na procesy nauki pisania, matematyki, pami?ci d??ugoterminowej.
Wi?kszo??? ?wicze?? mo??na wykonywa? w pozycji równie?? siedz?cej.
/autor:Difra, ??ród??o:ipon.pl/
Wróć do listy